Vi knackar på hos Magnus Papper/Täppa
Vi knackar på hos pappers- och presentbutiken Magnus Papper, som i början av året utökade och blev Magnus Täppa. Man slog ut en vägg och inledde ett samarbete med Nääs Fabrikers trädgårdsmästare & Florist Camilla i takt med att Gro Blomster & Trädgård växte fram. Vi besökte Magnus för att ställa några snabba frågor, men också för att ta del av hans resa här på Nääs Fabriker.
Hur har resan sett ut från start fram tills nu?
Under oktober-december 2020 hade vi en pop-up butik i Solkatten, Lerum, när Anna Röding en dag var kund. Hon presenterade sig och bjöd in mig till en rundvandring på Nääs Fabriker. Sagt och gjort, i början av 2021 var vi på Nääs Fabriker med rundvandring och en trevlig/god lunch på restaurangen. Vi blev erbjudna en lokal längst in i Gallerian för att driva en pop-up butik och den 1a april 2021 slog vi upp portarna. Det blev lite mer än en pop-up, vi är fortfarande kvar och har allt eftersom utökat sortiment och yta. I oktober öppnade vi en vägg och startade ett samarbete med Balders Hage Alingsås (som är en av våra äldsta kunder på vår grossistverksamhet), där vi tog hand om den dagliga skötseln men med Balders Hage varor och sortiment.
Ett mycket välkommet tillskott på Nääs Fabriker!
Balders Hage var klara med denna verksamhet i december 2022 och vi tog över den ytan och utökade med ett presentsortiment som i delar liknade Balders Hages. Nästa steg i utvecklingen på Nääs Fabriker blev Magnus Täppa med ett trädgårdssortiment som matchar Gros blommor och växter. I början av mars 2024 tjuvstartade vi med ytterligare en ”vägg utslagen”. Magnus Täppa är lite av en gammal dröm då ett av mina intressen alltid varit trädgårdsarbete. Det har börjat sätta sig med nya leverantörer och varor samt ett underbart samarbete med Camilla på Nääs Fabriker.
Hur ser du på framtiden?
Den fysiska detaljhandeln har under de senaste åren stått inför en rad olika påfrestningar såsom internet/webbhandel, pandemi, lågkonjunktur etcetera. Jag tror att det är en förutsättning om man ska driva fysisk detaljhandel idag, att erbjuda något extra. I vårt fall är det extra en plats som erbjuder annat (Nääs Fabriker), unikt sortiment och personlighet. Problemet här är att få till handel på vardagarna och inte bara på helger. Vi behöver kombinera med något annat, såsom webbhandel eller som i vårt fall grossistverksamhet. Jag tror att den här typen av handel, och särskilt Nääs Fabriker, har en ljus framtid, men man får inte slå sig till ro utan vara självkritisk och hela tiden utveckla konceptet.
Hur viktig är platsen som helhet i val av kontor och mötesplats?
I vårt fall är platsen helt avgörande om vi ska lyckas eller ej. Det är helheten som gör att kunderna kommer till Nääs Fabriker. Under min tid på Nääs Fabriker har jag upplevt kunders reaktion när någon verksamhet försvinner, mina kunder kommer inte hit enbart hit för min skull utan vill uppleva mer. Jag kallar den här typen för upplevelsehandel, dvs kunden vill handla, fika, äta, promenera, bo, bada, med mera; allt som Nääs Fabriker kan erbjuda! Man ska må gott och bli positiv av platsen och allt som finns där.
Vad händer och trendar i din bransch just nu?
Jag tror det finns lite olika trender. En är helt klart att man inte köper saker som inte används till något eller har någon nytta. Rena ”prydnadssaker” går inte att sälja! En annan trend är att man gärna vill se lite ”kända” märken såsom William Morris etcetera på olika sorters produkter. Vi har till exempel allt från pappersvaror, flaskor, muggar, brickor, väskor med mera i kända William Morris motiv. I år har vi också sett en trend med lite skarpare färger på flera serier, t.ex Redouté och Sarah Kelleher.