2025-06-03 11:44

Marty först in som ny butik när Nääs Fabriker utvecklar sin handelsupplevelse

Nääs Fabriker fortsätter att växa som destination för handel. Med en bas av småskaliga, engagerade aktörer tas nu ett naturligt steg i utvecklingen av butiksutbudet. I samband med att en av de äldsta butikerna på området lämnar, skapas nya möjligheter att ta in fler handplockade koncept som stärker helhetsupplevelsen. Gallerian utvecklas med tre till fyra nya butiker och pop-up koncept. Först ut som ny långsiktig aktör är Marty som är en butiksgrupp med 14 butiker inom herr- och dammode. Butiken på Nääs Fabriker blir nummer femton.

Marty ny butik öppnar i oktober
Först ut i nya satsningen av gallerian på Nääs Fabriker är Marty, som planerar att öppna i oktober. Marty är en klädbutik för både män och kvinnor som uppskattar kvalitet, stil och genomtänkt design. Lokalen, som tidigare inrymde Bomullsfabriken, kommer under september att anpassas för att välkomna tre till fyra nya aktörer samt en gemensam loungeyta.

Den nya delen kommer att integreras sömlöst med resten av handelsområdet och bidra till en fortsatt levande och sammanhållen butiksupplevelse. Närheten till de åtta befintliga butikerna skapar en naturlig fortsättning av det utbud som Nääs Fabriker redan erbjuder.

– När beskedet om att Bomullsfabriken, en av de första butikerna på Nääs Fabriker, skulle stänga påbörjade vi ett arbete för att utveckla vår galleria. Det är en butik som många uppskattat och som betytt mycket för platsen. Därför var det viktigt att skapa något som tillför något extra. Vi började med att rita om lokalen på totalt 720 kvadratmeter och prioriterade rekryteringen av en ny aktör som kunde ta vid med samma känsla för kvalitet och stil. Vi träffade Marty Group och det klickade direkt. Att vi nu får in en ny butik inom herr- och dammode känns både naturligt och spännande, särskilt med tanke på platsens historia som gammalt bomullsspinneri. Det knyter ihop dåtid och nutid på ett fint sätt, säger Kristina Christofferson, VD på Nääs Fabriker.

Handeln viktigt för helhetsupplevelsen
Nääs Fabriker är en levande destination där handel, mat, möten och rekreation samspelar. Den upplevelsebaserade handeln är en självklar del av platsens identitet. I kontrast till traditionella köpcentrum prioriteras mindre aktörer med specialistkunskap, personlig service och noggrant utvalda produkter.

– Det känns både spännande och naturligt att vi nu utvecklar butiksutbudet ytterligare. Nääs Fabriker har alltid varit en plats i rörelse, och det finns en stor nyfikenhet hos våra besökare som driver oss framåt. Med fler butiker som delar vår syn på kvalitet, personligt bemötande och upplevelse hoppas vi kunna stärka det unika som gör Nääs Fabriker till en plats man vill återkomma till gång på gång, säger Kristina Christofferson, VD på Nääs Fabriker.

Här handlar det inte om att bli störst, utan om att skapa en inspirerande helhetsupplevelse i en miljö präglad av historia, natur och lugn. Upplevelser i en genuin miljö är en viktig del av vad som gör platsen unik.

Om Nääs Fabriker

Historien om Nääs tar sin början när handelsmannen Peter Wilhelm Bergh slår sig ner på Nääs slott för att njuta av livet, men han ledsnar på ledigheten och startar ett bomullsspinneri. Nääs Fabriker står klart 1833. Spinnerimaskinerna tuggar på år efter år, men när textilkrisen slår till på sjuttiotalet tystnar maskinerna. Med tiden vaknar byggnaderna till liv och Nääs Fabriker förvandlas till ett av landets mest omtyckta utflyktsmål. I en varsamt renoverad bruksmiljö samsas idag hotell, restaurang, kafé, butiker, en konferensanläggning och ett coworking-koncept. Välkommen till lugnet eller pulsen, alldeles vid kanten av sjön Sävelången.